כל מה שצריך לדעת על סרטן ריאה מסוג אלק

תאריך: 1 פברואר, 2023
נכתב ע"י : דוקטור סיון שמאי, מנהלת שירות אונקולוגיה של הריאות וסרקומה, המערך האונקולוגי, המרכז הרפואי ע"ש סוראסקי, איכילוב.

התהליך המורכב בו תאים בריאים עוברים סדרת שינויים, שהופכת אותם בסופו של דבר לגידול סרטני, עדיין לא מובן לנו במלואו גם בשנת 2023. אנו יודעים שיש השפעות של גנטיקה, גורמי סיכון, גיל, זיהום אוויר ותזונה אך הם לא מסבירים את כל מקרי הסרטן, מחלה שממשיכה להיות שכיחה ומשמעותית למרות התקדמות הרפואה המודרנית.

עד כמה סרטן ריאה נפוץ?

סרטן הריאה הוא השני בשכיחותו בעולם, משני רק לסרטן הערמונית בגברים וסרטן השד בנשים. למעשה, מתוך כשני מיליון מקרי סרטן חדשים שיש בארה"ב מדי שנה, כ- 234,000 בני אדם יחלו בסרטן ריאה. בישראל מאובחנים מדי שנה כ- 30,000 בני אדם עם סרטן חדש, מתוכם כ- 2,700 עם סרטן ריאה (1-2).

סוגי סרטן ריאה:

בעבר היה נהוג להסתכל על סרטן ריאה כעל מחלה אחת, ולחלק אותה באופן כללי לסרטן ריאה של תאים קטנים

(SCLC – Small Cell Lung Cancer), תת סוג המהווה כ- 15% מסרטני הריאה, ולסרטן ריאה של תאים שאינם קטנים (NSCLC -Non-small Cell Lung Cancer) – קטגוריה המהווה את הרוב המוחלט של גידולי הריאה, ואף היא מחולקת לתתי סוגים. השוני ביניהם הוא בתאים שעוברים התמרה סרטנית, וחשוב לדעת שרקמת הריאה מורכבת ממספר סוגי תאים, עם תפקידים שונים. למשל תאים בלוטיים אחראים על ייצור הפרשות ואם הם הופכים לסרטניים מתפתח גידול בשם אדנוקרצינומה של הריאה. תאים קשקשיים מצפים את דפנות דרכי האוויר (סימפונות) והם יכולים להפוך לסרטן בשם סקוומוס קרצינומה.
זיהוי המוטציה הגורמת לסרטן

בשני העשורים האחרונים הולכת ומתפתחת הבנה עמוקה יותר לגבי הביולוגיה של סרטן ריאה. עדיין חשוב להבחין בין הקטגוריות אך כיום לא פחות חשוב להבין שכל גידול עומד בפני עצמו, ולאפיין את התהליכים שקורים ברמה התאית, החל מהחלבונים שקיימים על מעטפת התא, וכלה ב- DNA בתוך הגרעין שלו. האפיון מתבצע במעבדה מותאמת, בשיטה הנקראת פרופיל מולקולרי מקיף (next generation sequencing), וכיום כלולה בסל התרופות למטופלים עם סרטן ריאה בשלב מתקדם. לאחר ביצוע הבדיקה, שלוקחת כשבועיים, מונפק דו"ח שנותן מפה של הגידול, ובחלק מהמקרים ניתן לזהות באמצעותה טיפול מותאם אישית לכל מטופל. נהוג להתייחס לשינויים שרואים בשם הכללי מוטציות, והן אכן מהוות את רוב השינויים, אך בין היתר נראה שינויי DNA מורכבים יותר כגון גנים שמתחברים באופן לא תקין או תוספת של חיבור פחמן ומימן ל-DNA (מתילציה).

מוטציות בסרטן ריאה ומוטציה בגן אלק (ALK):

המוטציה השכיחה ביותר, וזאת שגם סללה את הדרך לטיפול מותאם אישית בסרטן ריאה היא מוטציה בחלבון בשם EGFR . פיתוח תרופות שחוסמות חלבון זה הוביל לעליה של פי שלוש במשך החיים של מטופל עם סרטן מתקדם, בהשוואה לכימותרפיה בלבד. ב- 2010 חלה פריצת דרך מדעית וטיפולית משמעותית בעולם סרטן הריאות, כשגילו בכ – 5% מהחולים (כמה עשרות אלפי מטופלים חדשים בעולם מדי שנה) חלבון חדש בתוך תאי הגידול, שהפך אותו לאגרסיבי במיוחד, ובעיקר לבעל פעילות עצמאית, המובילה לחלוקה בלתי מבוקרת של התאים . גידולים אלו נקראים חיוביים לאיחוי אלק (ALK), והחלבון נוצר כשיש חיבור חריג של שני גנים שונים, אחד מהם אלק (ראשי תיבות של anaplastic lymphoma kinase).

לקריאה נוספת בנושא – סרטן ריאה: אבחון, טיפול ותקווה לעתיד
מה מאפיין חולים בסרטן ריאה מסוג אלק?

האגרסיביות של המחלה באה לידי ביטוי במספר מאפיינים: חולים עם סרטן ריאה עם מוטציה בגן ה- ALK הם צעירים יותר ויכולים להיות אף בגיל 18 לעומת הגיל השכיח לסרטן ריאה שהוא 65. הם לרוב לא מעשני סיגריות וללא חשיפה למזהמים. הם עם סיכון מוגבר לגרורות במח, ואף להיווצרות קרישי דם לא רצויים (3).

איך מאבחנים את המוטציה בגן האלק?

ניתן לגלות אם הגידול חיובי ל- ALK במספר שיטות המבוצעות על תאי הגידול, החל מבדיקת אימונוהיסטוכימיה במכון הפתולוג, דרך בדיקת NGS הכלולה בסל הבריאות ועד לקיחת מספר מבחנות דם מהמטופל ושליחתן למעבדה שמאפיינת מקטעי DNA גידולי בזרם הדם. כך למשל בתמונה ניתן לראות תאי גידול במיקרוסקופ עם בדיקת FISH, (בדיקה שהייתה בעבר הבדיקה המקובלת לזיהוי מוטציה בגן האלק) החץ הלבן מראה פעילות גנים תקינה (שילוב של אדום וירוק) והחץ הצהוב מראה אלק חריג חיובי (אדום בלבד).

image description

תמונה באדיבות פרופ' דב הרשקוביץ, מנהל המכון הפתולוגי בבי"ח איכילוב

טיפול בסרטן ריאה מסוג אלק

מהרגע שהתגלה החלבון אלק פותחו טיפולים ביולוגיים מהדור הראשון שמטרתם להיקשר לחלבון ולחסום אותו. ואכן המחקרים הראו יעילות מוגברת של הטיפולים הביולוגיים בהשוואה לטיפול שהיה מקובל עד אז בכימותרפיה (4). החיסרון עם הטיפולים מהדור הראשון הייתה שהגידול פיתח תוך פחות משנה עמידות לטיפול וכן הדור הראשון של הטיפולים לא הצליח למנוע או לטפל בגרורות של הגידול שהתפתחו במוח.

החדשות הטובות הן כי בעשר השנים האחרונות פותחו טיפולים כנגד חלבון אלק מדור חדש ומתקדם יותר של טיפול. טיפולים אלו מאפשרים למטופל עם סרטן ריאה חיובי ל- ALK לקיים שגרת חיים רגילה יחסית, תוך הקפדה על נטילת הטיפול (הניתן בכדורים) מדי יום. לטיפולים החדשים מספר יתרונות: תופעות לוואי קלות וניתנות לניהול, מניעה של יכולת הגידול להתפשט למח, טיפול אפקטיבי בגרורות שהגיעו כבר למח טרם אבחון ותחילת טיפול, ואף חסימת הגידול באופן כה אפקטיבי עד שלוקח לו מספר שנים (אם בכלל) לפתח מנגנוני עמידות. יש לציין גם כי גידול שפיתח עמידות לתרופה אחת נותר פגיע לרוב להחלפת הטיפול לתרופה אחרת, וכך חלק מהמטופלים עם סרטן אלק יכולים להיות תחת טיפול ביולוגי בלבד, ללא צורך בכימותרפיה (5-7).

לסיכום , בעולם האונקולוגיה סרטן ריאה עם איחוי מסוג אלק נחשב סיפור הצלחה מחקרי וטיפולי, וכיום מתנהלים מעל 350 מחקרים ברחבי העולם על מנת לאפיין טוב יותר גידולים אלו, להתגבר על עמידות טיפולית במידה וקורית, ולשפר את האבחון והמודעות למחלה.

C-ANPROM/IL/ALUN/0043