תזונה וסרטן, מידע והמלצות תזונתיות

מאת: רוני דואני- דיאטנית קלינית במערך האונקולוגי בבית החולים שיבא תל השומר ובקופת חולים מכבי

תוכן זה נועד להציג בפניכם את חשיבות התזונה כטיפול תומך ומשלים לטיפולים האונקולוגיים. התזונה היא חלק בלתי נפרד מהטיפול וההחלמה ממחלת הסרטן והיא בין הנושאים הבודדים שחולי הסרטן יכולים לשלוט בהם במהלך הטיפולים. מטרת הטיפול התזונתי היא לתמוך בטיפול האונקולוגי בצורה הטובה ביותר, להפחית תופעות לוואי, להפחית זיהומים, לשמר את מסת השריר ולהפחית דלקת. כשמדובר באדם בריא, לרוב, ניתן להגיע לצרכים התזונתיים והקלוריים ללא קושי. התזונה הנכונה ידועה לכל, לאכול הרבה פירות וירקות, להקפיד על צריכה של דגנים מלאים וחלבונים רזים ולהפחית בשומן רווי וסוכרים פשוטים. אך בזמן התמודדות במחלת הסרטן, ההנחיות לא לגמרי ברורות והדעות מגוונות ואף סותרות. 

האם יש תזונה עדיפה? 

תפריט התזונה הנכון ביותר משתנה בין אדם לאדם, בין סוג הסרטן והשלב במחלה וכן כתלות במחלות רקע. באופן כללי, תזונה עשירה בחלבונים רזים, שומן בריא פירות וירקות היא המומלצת ביותר (תפריט מומלץ לדוגמא מצורף בסוף הכתבה).

החלבונים חשובים לנו לשימור מסת השריר שעלולה להיפגע בזמן הטיפולים. מקורות החלבון המוכרים בתזונה נמצאים בעיקר בעוף/ בשר/ דגים, ביצים ומוצרי חלב ומומלץ לשלב אותם בכל ארוחה עיקרית ולהשתדל להתחיל את הארוחה איתם. שומן בריא עוזר לנו לשימור המשקל לאור הצפיפות הקלורית הגבוהה בו. מקורות שומן בריא ניתן למצוא בטחינה, אגוזים, שקדים, חמאת בוטנים, שמן מכל סוג, אבוקדו וכו'. 

אנשים לעיתים משתמשים בדיאטות שונות כדי להרגיש יותר בשליטה. עבור אנשים מסוימים הדיאטה מספקת תקווה ותמיכה פסיכולוגית. אך אין שום הוכחה מדעית שדיאטה ספציפית אכן "מרפאת" את מחלת הסרטן. יתרה מזאת, דיאטות מסוימות אף עלולות לגרום לחסרים תזונתיים והיעדר רכיבים אלו יגרמו לתת תזונה. 

דוגמא אחת היא דיאטה צמחונית/ טבעונית – דיאטה שבה מגבילים או מורידים משמעותית את כמות החלבון מהחי ולכן לרוב ישנה ירידה בכמות החלבון המתקבלת. גם במידה ומקפידים על צריכה מספקת של חלבון מהצומח הוא לא יהיה איכותי כמו החלבון מן החי. 

דוגמא נוספת היא בדיאטה קטוגנית– דיאטה עתירת שומן, דלת פחמימה ודלת חלבון. בדיאטה מסוג זה הגוף משתמש במאגרי אנרגיה אחרים מפחמימות ויש מחקרים שמראים כי יתכן ובמצב זה התאים הסרטניים "יגוועו". אך ההשפעה של דיאטה זו על הטיפול הסרטני עדיין בשלבי מחקר מוקדמים ונדרש מחקר נוסף ואיכותי בבני אדם כדי לקבוע האם כדאי להשתמש בה ומתי. בנוסף, לרוב מתרחשת ירידה במשקל בתחילת הדיאטה הקטוגנית מה שעלול לפגוע בחיזוק הגוף בזמן הטיפולים האונקולוגים. יש לציין שצריכת הפירות, הירקות והדגנים המלאים מוגבלת משמעותית בדיאטה זו וכתוצאה מכך עלול להיגרם מחסור בוויטמינים, במינרלים מסוימים ובסיבים תזונתיים. 

לסיכום, נכון להיום אין דיאטה מומלצת ושלגביה קיימת תמימות דעים. להפך, מוסכם שהדיאטות עלולות להחליש את הגוף בזמן הטיפול האונקולוגי המותאם עבורו המטופל.

האם יש מזונות שכדאי להימנע מצריכתם?

כמו אצל אנשים בריאים, תזונה מאוזנת ומגוונת היא המומלצת ביותר. 
אין צורך להימנע משום רכיב מזון ספציפי.
הדבר נכון גם לגבי סוכרים. התאים הסרטניים בגופנו זקוקים לסוכר בדיוק כמו התאים הבריאים והימנעות מסוכר עלולה לפגוע גם בתאים הבריאים ולגרום לירידה במשקל שתחליש את הגוף. 

ומה בנוגע למוצרי חלב? חלב הוא מקור מצוין לחלבונים, סידן וויטמינים ושילוב מוצרי החלב בתפריט שלנו עשוי לחזק ולשפר את איכות החיים במהלך הטיפולים האונקולוגיים. במידה שאתם מחליטים להוריד מוצרי חלב, וודאו כי המוצר החלופי מכיל כמות מספקת של חלבון וסידן. מוצרי סויה הינם חלופה טובה ביותר.

image description

מה ניתן לעשות כשחווים ירידה במשקל במהלך המחלה?

הסיבות לירידה במשקל שונות ונובעות בעיקר כתוצאה מהמחלה עצמה או כתוצאה מתופעות לוואי של הטיפולים האונקולוגיים.  

התאמות תזונתיות עשויות להקל על תופעות הלוואי האלו: 

  • עצירות – אכילת תזונה עתירת סיבים (פירות, ירקות, דגנים מלאים ועוד), לוודא שתיית מים מרובה (לפחות 2 ליטרים, 8-10 כוסות), לבצע פעילות גופנית לפי יכולת ולשקול תוסף של אבקת סיבים. 
  • שלשולים/ אי נוחות ביטנית– אכילת תזונה דלת סיבים (לדוגמא לחם לבן, אורז, פסטה), הפחתת ירקות מצליבים וקטניות שעלולים להחמיר את המצב, לוודא שתיית מים מרובה ע"מ להחזיר את הנוזלים לגוף. ניתן לשקול להוריד מוצרי חלב עתירי לקטוז בזמן שלשול ממושך. 
  • בחילות –אכילת ארוחות קטנות ותכופות לאורך היום בדגש על מזון יבש (קרקרים/ גריסיני/ פריכיות/ צנים), הימנעות מריחות חזקים של בישולים ומזונות מטוגנים. ניתן להיעזר במציצת סוכריות לימון. 
  • חוסר תיאבון –אכילת 5-6 ארוחות קטנות ביום, הפרדת שתייה מאוכל. כדאי להתחיל עם המנה החלבונית ולשמור את הירקות/ מרק לסוף הארוחה.

חשוב לעדכן בהקדם את הרופא המטפל בנוגע לתופעות הלוואי על מנת להקדים ולהתאים את הטיפול היעיל ביותר במטרה לשפר את איכות חייכם. 

תוספי תזונה 

גוף האדם זקוק לוויטמינים ומינרלים לתפקוד מיטבי אך רובם נמצאים בתזונה המגוונת והשגרתית שלנו ולכן אין צורך בתוספי תזונה לרבות ויטמינים, מינרליים וצמחי מרפא שונים. אין עדויות על תוסף תזונה שיכול "לרפא" את הסרטן ולהפך, במקרים מסוימים ייתכן שנטילת תוספים מסוימים עלולה להזיק יותר מאשר להועיל. 

image description

אולם במידה וקיים מחסור כלשהו שנצפה בבדיקות הדם שלך, ניתן לשקול בהתייעצות עם הרופא המטפל נטילה של תוספי תזונה.
במידה ותרצו לקבל מידע נוסף לגבי תוסף תזונה מסוים, ניתן להיעזר באתר – https://www.mskcc.org/cancer-care

* מידע באתר זה אינו מחליף יעוץ ודיווח לרופא המטפל שלך.   

מה מומלץ לאכול בסיום הטיפולים האונקולוגיים ולשמירה על אורח חיים בריא?

בסיום הטיפולים, חלק מתופעות הלוואי עלולות להמשיך וללוות אותנו חודשים קדימה ולכן התזונה צריכה להיות מותאמת. התייעצו עם דיאטן קליני להתאמת הדיאטה הנכונה עבורכם. 

באשר להישנות המחלה בגוף, ההמלצה הגורפת היום היא שימור משקל גוף תקין ואורח חיים בריא. שילוב בתפריט היומי של פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים לצד הפחתת צריכת בשר אדום, בשר מעובד, מזונות מעובדים והימנעות מכמות מופרזת של סוכרים פשוטים או משקאות ממותקים. אחת הדיאטות המומלצות שעונות להגדרות אלו היא הדיאטה הים תיכונית. 

ולבסוף, הקפידו על ביצוע פעילות גופנית. ההמלצה המקובלת היא 150 דקות בשבוע אימונים קרדיווסקולרית ו-2-3 ימים של אימוני כוח בשבוע. עם זאת, חשוב להקשיב לגופכם ולהתקדם עם האימונים לפי היכולת האישית. 

כאמור, מומלץ להתייעץ עם רופא/ דיאטן קליני לפני התחלת דיאטה לצורך התאמת תפריט נכון עבורכם ובהתאם לטיפול האונקולוגי הנבחר ומחלות הרקע במידה ויש.

תפריט לדוגמא בזמן הטיפולים: 

ארוחת בוקר:

דייסת קוואקר על בסיס חלב או משקה סויה בתוספת טחינה/ חמאת בוטנים/ אגוזים/ שקדים ופרי לבחירתך.

צוהריים: 

מנת חלבון (עוף/ בשר / דגים) לצד מנת פחמימה (אורז/ בורגול/ פסטה/ תפו"א) ומרק ירקות/ סלט + שמן.

ערב: 

פשטידת ירקות על בסיס גבינות או בייגל חלבון, טונה/ ביצה/ גבינה מכל סוג, אבוקדו/ טחינה, ירקות. 

ארוחות ביניים (לשלב ביום לפי הצורך): 

פרוסת לחם עם אבוקדו / גבינה צהובה 28% / שמנת יוגורט מועשר חלבון עם פרי לבחירתך מרק עדשים/ עוף / כתום פרי עם חופן אגוזים/ שקדים/ בוטנים מילקשייק פירות על בסיס יוגורט/ חלב עוגיות טחינה/ חמאת בוטנים/ עוגת גבינה. 

  • תפריט זה הינו המלצה בלבד. במידה ויש תופעות לוואי כתוצאה מהטיפולים או מחלות רקע כגון סוכרת – יש צורך לבצע שינויים. 
מתכון לבייגל מועשר חלבון ב 2 דקות הכנה ו 4 רכיבים בלבד: 
  • כוס קמח מכל סוג
  •  גביע יוגורט מועשר חלבון 200 גרם 
  • 2 כפיות אבקת אפייה 
  • 1 כפית מלח 

טופינג (רשות) 

  • 1 ביצה טרופה או שמן זית 
  • שומשום/ זעתר/ אורגנו/ מלח גרוס 

להכניס לתנור שחומם ל 180 מעלות ל 30 דקות או עד השחמה. 

image description

* מומלץ לאכול בשילוב גבינת שמנת, חמאה וזיתים לצד סלט ירקות בצד. 

C-ANPROM/IL/ALUN/0053