חידושים ועדכונים באבחון ובטיפול בסרטן ריאה

מאת: דר' סאמח דאהר- רופא בכיר ביחידת גידולי בית החזה, אגף הסרטן, הקרית הרפואית רמב"ם
תאריך: 26 מרץ, 2024

סרטן הריאה הוא השני בשכיחותו בעולם, משני רק לסרטן הערמונית בגברים וסרטן השד בנשים. בישראל מאובחנים מדי שנה כ- 2,700  מקרים של סרטן ריאה.

סרטן ריאות מתחלק לשני סוגים עיקריים:
  • סרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים Non-Small Cell Lung Carcinoma (85% מהמקרים)
  • סרטן ריאות מסוג תאים קטנים Small Cell Lung Carcinoma (15% מהמקרים)

Non-Small Cell Lung Carcinoma מתחלק למספר סוגים, כששני הנפוצים הם הסוג הבלוטי Adenocarcinoma והסוג הקשקשי Squamous cell carcinoma.
עד לפני כעשור, הטיפול העיקרי שהיה לנו להציע למטופלים עם סרטן ריאה מסוג תאים לא קטנים היה טיפול כימותרפי, עם תועלת מוגבלת, ופרופיל תופעות לוואי מאתגר.

טיפולים חדשניים בסרטן ריאות

מאז, היינו עדים למהפכה של ממש בטיפול בסרטן ריאה.
מהפכה זו כללה הצטרפות של שתי משפחות של טיפולים חדשניים: טיפולים מוכווני מטרה (טיפולים ביולוגיים), וטיפולים אימונותרפיים.

אבחון המחלה ובחירה בטיפול מתאים –

לאחר שנלקחת דגימה מהגידול של מטופל עם חשד לסרטן, מועברת דגימה זו למכון הפתולוגי, שם מתבצע האבחון של סוג הסרטן.
בנוסף ללקיחת דגימה, יופנה המטופל לבדיקות הדמיה (סיטי, פט סיטי, הדמיית מח) בכדי לקבוע את שלב המחלה (מקומית, אזורית, גרורתית).
כאשר סרטן ריאה מאובחן בשלב הגרורתי, תיעשה במכון הפתולוגי בדיקה רחבה של הפרופיל הגנטי של הגידול. בדיקה זו נקראת בירור מולקולרי, מספקת מידע לגבי כ-500 גנים שונים בתוך תאי הגידול, ומאפשרת לזהות מוטציות עבורן ניתן לתת טיפול ספציפי, מוכוון למוטציה שנמצאה (טיפול מוכוון מטרה). משך הזמן עד לקבלת תוצאות הבירור המולקולרי עשוי לארוך מספר שבועות (לרוב 2-4 שבועות).
במידה ובבירור המולקולרי תימצא מוטציה עבורה ניתן לתת טיפול מוכוון מטרה, זו תהיה הבחירה הטיפולית לרוב. מדובר בטיפולים ביולוגיים, הניתנים בדרך כלל בכדורים.
במידה ולא תימצא מוטציה ברת טיפול ביולוגי, המטופל יקבל טיפול לתוך הווריד, כשלרוב מדובר באחת משתי אפשרויות: טיפולים אימונותרפיים או טיפולים משולבים כימותרפי-אימונותרפי.
בדיקת הבירור המולקולרי הרחב כלולה בסל הבריאות לכל המטופלים עם מחלה גרורתית.

טיפול ביולוגי עבור ALK+ –

אחת המוטציות או השינויים הגנטיים שניתן למצוא בתאי הגידול קורים בגן בשם ALK (סרטן ריאה +ALK).

המאפיינים של מטופלי סרטן ריאה ALK+:

ממוצע גיל נמוך יותר בהשוואה לממוצע הגיל של כלל מטופלי סרטן ריאה, מרביתם לא מעשנים ושכיחות גבוהה יחסית של גרורות מוחיות כבר בשלב האבחון וגם בהמשך המחלה.

לאורך השנים פותחו מספר סוגים של טיפולים ביולוגים הניתנים בכדורים לטיפול בסרטן ריאה +ALK, המחולקים לדור ראשון, דור שני ודור שלישי.

כיום, סל הבריאות בארץ מאפשר לנו, כאונקולוגים, להשתמש לפי בחירתנו בשלושה סוגים שונים של טיפולים ביולוגיים מוכווני ALK, הניתנים בכדורים ,במהלך הטיפול במטופל עם סרטן ריאה +ALK.

טיפולים אלו הינם יעילים בדרך כלל, מאפשרים למטופלים לקיים שגרת חיים די רגילה, ובעלי תופעות לוואי קלות יחסית וניתנות לניהול.

עתיד הטיפולים בסרטן ריאות

בעולם המדעי נעשים כל הזמן מאמצים לפתח תרופות חדשות יעילות יותר מדור מתקדם יותר.
בנוסף, יעילותם של טיפולים קיימים נבחנים בשנים האחרונות גם בשלבי מחלה מוקדמים יותר של סרטן ריאה (מחלה מוקדמת או אזורית).>המחקר הענף שמתבצע בתחום זה צפוי להמשיך להניב תוצאות ולשפר עוד יותר את הטיפולים הביולוגים לסרטן ריאה עם מוטציה ברת טיפול ביולוגי, ובאופן ספציפי סרטן ריאה +ALK, במחלה מוקדמת או מתקדמת, ובכך להאריך עוד את חיי המטופלים ולתרום לשיפור איכות החיים שלהם.

C-ANPROM/IL/ALUN/0054